Selamat Datang diucapkan kepada semua kaki-kaki pancing dan pencinta khazanah dari mana jua pun asalnya. Paparan ini hanyalah bertujuaan untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan bagi aktiviti-aktiviti memancing, mengenali jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei tak kira ikan air tawar atau pun ikan air masin. Menostalgiakan kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing dan akhir kata diucapkan Ribuan Terima Kasih kepada semua pengunjung blog ini. Sekian Terima Kasih

Tuesday, July 28, 2009

Takat Lumut Part.2

Ahad, 26 July 2009 @ 0500 hrs - 1100 hrs - Trip kali ini ada pencubaan buat kali kedua dipersekitaran Takat Lumut. C-Dapatz Team seramai 5 orang iaitu Mayan, Jeman, Adie, Sudir dan Gondoi memulakan trip dengan mengambil umpan basong dan aur² dikawasan lawa² di atas Seria. Sesampainya dilokasi, keadaan cuaca adalah panas dan berombak sekitar 0.5m - 1.5m dengan air selatan bertiup secara sedikit kuat dan membuat perahu kami bergoyang².

Dalam keadaan sebegini dan air tidak berarus ini adalah sukar untuk menjejak ikan dikawasan takat. Dengan azam yang kuat kami pun meneruskan jua trip ini. Tidak lama kemudian cuaca sebelah barat laut berobah menjadi kegelapan disebabkan awan hitam mula bergumpul. kami pun mula bergegas untuk beredar dari kawasan ini.

Tidak lama kemudian iaitu jarak 5 batu nautika selepas beredar, ribut barat laut pun melanda dengan kencangnya. kami terpaksa memperlahan kelajuan perahu kerana ombak laut mula bergelora disebabkan perobahan arus. Air laut mula memasuki perahu dan terpaksalah kami menimba keluar air secara perlahan² untuk mengelakkan perkara buruk berlaku. kami mengambil masa selama 2.5 jam untuk sampai kedarat dalam jarak jauh 20 batu nautika dari laut.

Alhamdullilah, kami selamat sampai kepangkalan dengan pakaian basah kuyup dan kesejukkan, walaupun ribut melanda dan mengail cuma sekejap tapi hasilnya adalah seperti ikan Pelapahan, kerapu, Ikan Yu dan lain² lauk takat
Hasil pada hari itu
Ikan Takat

Ikan Yu dan Pelapahan

1 comment:

Fahiz Hussin said...

Wah..banyak hasil tu..musti best layan yu tu..