Selamat Datang diucapkan kepada semua kaki-kaki pancing dan pencinta khazanah dari mana jua pun asalnya. Paparan ini hanyalah bertujuaan untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan bagi aktiviti-aktiviti memancing, mengenali jenis-jenis ikan yang terdapat di perairan Brunei tak kira ikan air tawar atau pun ikan air masin. Menostalgiakan kenangan-kenangan manis sewaktu memancing melalui gambar-gambar memancing dan akhir kata diucapkan Ribuan Terima Kasih kepada semua pengunjung blog ini. Sekian Terima Kasih

Monday, May 17, 2010

Trip ke Chearnley Shoals

Ahad, 16 Mei 2010 @ 0500 hrs - 1500hrs - Trip kali ini ke lokasi Chearnley Shoals terletak sekitar 17 batu nautika dari Kuala Sg. Belait dengan kedalaman dari 11 meter - 35 meter sahaja. Di lokasi ini kita boleh memancing secara beranyut (Drifting) dan bersauh. Mesti rajin berpindah-pandah untuk mencari lubuknya. Walaupun cara ini melelahkan tapi ada juga hasilnya.

Jeman dengan kerapunya


Spesis Terancam - Catch & Release Practise
Kerapu Layong (Lion Fish)

A Lionfish is any of several species of venomous marine fish in the genera Pterois, Parapterois, Brachypterois, Ebosia or Dendrochirus, of the family Scorpaenidae. The lionfish is also known as the Turkey Fish, Scorpion or Fire Fish. They are notable for their extremely long and separated spines, and have a generally striped appearance, red, green, navy green, brown, orange, yellow, black, maroon, or white (From Wikipedia, the free encyclopedia)
Hasil Tangkapan - Taweh, Kerapu Sunuh (Coral Troat), Ikan Duri,
Kepayang, Awat², Gipang, Ikan puteh
Kerapu berbilang bangsa
Pisang², Kunyit², Kerisi bali n Kerapu
Berusak, Awat², Gipang n ikan puteh

No comments: